Jak změnit zanedbanou plochu za střekovským nádražím v turisticky atraktivní místo hledá nyní trojice zahraničních studentů Fakulty architektury ČVÚT, ateliéru Henryho Hansona. Nalákal je záměr někdejšího střekovského místostarosty architekta Jiřího Němečka a jeho dalších kolegů z hnutí PRO! Ústí využít dřímající potenciál jednoho z mnoha ústeckých brownfieldů pro zřízení technoparku.
Ruiny, nevzhledné boudy a dvory plné harampádí obklopené zdivočelou vegetací, tak dlouhodobě vypadá okolí střekovského železničního nádraží. A přitom se v tomto prostoru skrývá historická a technická památka – jediná parní vodárna s funkční parním strojem v České republice z roku 1874. Tu nedávno získalo do majetku město Ústí nad Labem. Dráhy zamýšlí prodat i další objekty v lokalitě a především rozsáhlý pozemek vydlážděný žulovými kostkami, který kdysi sloužil jako překladiště. „Dnes se sem dobrovolně po chvilce váhání odváží vstoupit jen nadšenec hledající parní vodárnu. A přitom tato plocha leží hned vedle labské cyklostezky a labského nábřeží,“ zdůraznil Jiří Němeček, který prováděl po lokalitě trojici studentů s jejich lektorem.
„Okolí řeky Labe má v Ústí obrovský potenciál pro volnočasové vyžití. Chtěla bych nabídnout řešení, jak ho využít pro místní obyvatele i turisty,“ říká budoucí architektka Savka Marenić z Černé Hory a její kolega, student architektury z Tunisu Noubir Soufiani dodává: „Nedostatečná nabídka aktivit pro život je také nejspíš jedním z důvodů, proč lidé z Ústí odcházejí.“ Jejich studie by měly být hotové koncem semestru a v létě by je rádi představili Ústečanům.
Hnutí PRO! Ústí má poměrně jasno o tom, jak prostor využít. Hlavní náplní by měl být Technopark odkazující na historickou roli města coby stěžejního dopravního uzlu českých zemí. „První exklusivní exponát už tu máme, to je unikátní parní vodárna. O ni pečuje Zubrnická muzeální železnice. Ta by ráda využila nedaleké ruiny opuštěného skladu ovoce a zeleniny pro depo svých historických železničních vozidel. Ze střekovského nádraží totiž od letošní sezóny každý víkend vypravuje osm párů vlaků po historické trati do Zubrnic,“ připomíná zastupitel města a historik Martin Krsek. Připojil, že zázemí by zde mohl najít také ústecký veteran car club, který by sem rád přesunul poslední ústeckou tramvaj roky tlející v dopravním podniku. Probíhají také jednání s Národním technickým muzeem o dlouhodobém zapůjčení historických železničních vozidel spojených s ústeckými továrnami, třeba elektrické lokomotivy ze Spolchemie vyrobené kolem roku 1900. Historickou techniku může prezentovat i dobrovolný hasičský sbor, který má základnu v parní vodárně. „Zakoupení vodárny představuje základ snah o budoucí kultivaci a smysluplný rozvoj tohoto území. Pokud si teď město nechá ujít příležitost zakoupit okolní pozemky, koupí je někdo jiný a s největší pravděpodobností z toho udělá odstavnou plochu kamionů, či nějaké nevzhledné skladiště a nenávratně zabije další kus Střekova, který už tak je postižen řadou vyloučených lokalit,“ zdůraznil Jiří Němeček a dodává: „Těšíme se na výsledky prací studentů, které poskytnou základ k otevření debaty o využití této lokality s vysokým turistickým potenciálem, která dlouhodobě pomůže otevřít městu Ústí perspektivu na lepší budoucnost.“