Proč si Ústí koleduje o finanční průšvih?

Město hospodařící s dvoumiliardovým rozpočtem a spravujícím aktiva v hodnotě přes 9 mld. Kč nemá interního auditora. Prý to není třeba. Šetří výdaje i za externího auditora a spokojí se s přezkumem hospodaření prováděným krajským úřadem. Ten totiž obce nic nestojí.
Nakládání s veřejnými prostředky nese s sebou množství povinností, je regulováno řadou zdánlivě neprovázaných zákonů a vyhlášek. Jedná se zejména o veřejné zakázky, veřejné rozpočty, účetnictví, schvalování účetních závěrek, veřejnosprávní kontrolu, interní audit, přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků, registr smluv atd. Právní norma, která tyto regulace provazuje je zákon 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě.
Dodržování právních předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky, zajištění ochrany veřejných prostředků, včasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky a zajištění hospodárného, efektivního a účelného výkonu veřejné správy je hlavním cílem zákona o finanční kontrole. K dispozici je tedy nástroj, který, pokud je správně používán, vede k tomu, aby veřejné finance byly lépe spravovány v zájmu nás všech.
Subjekty, které jsou financovány z veřejných rozpočtů, měly povinnost zavést systém finanční kontroly již v roce 2001. Úřad MO Střekov ještě v roce 2016 tuto povinnost opomíjel. Jakou validitu mohl mít přezkum hospodaření krajským úřadem?
Zastupitelé každoročně schvalují účetní závěrku a závěrečný účet. Z podkladů, které měli při hlasování k dispozici (jednání zastupitelstva dne 17. 6. 2019) toho moc nezjistili. Pro odpovědné rozhodování bylo nutné se seznámit s dalšími zásadními dokumenty, jako jsou účetní a finanční výkazy, inventarizační zpráva, zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření, zprávy z ostatních kontrol, atd., ty však přílohou materiálu nebyly. Je pravda, že některé podklady bylo možné ověřit na příslušných odděleních úřadu.
Z inventarizační zprávy se toho také moc vyčíst nedá, i když zde by měly být uvedeny významné skutečnosti. Dozvíme se ale, že fyzická inventura dlouhodobého hmotného movitého majetku byla provedena ke dni 31. 10. 2018, ačkoli rozvahovým dnem je 31. 12. 2018.
Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obsahuje zjištění, že účetní jednotka město Ústí nad Labem porušuje zákon tím, že např. neprovádí fyzické inventury předepsaným způsobem, nedodržuje postupu pro určení výše odpisů dlouhodobého majetku, plán inventur neobsahuje stanovené údaje, tedy ani následně inventarizační zpráva, skutečné stavy majetku a závazků nebyly zaznamenány v inventurních soupisech, nebyla vykonávána předběžná řídící kontrola.
Občas vypluje na povrch selhání vnitřního kontrolního systému. Týkalo se to v minulosti Muzea, kde došlo k trestní činnosti, protože nebyl zaveden systém finanční kontroly. Před rokem byla provedena kontrola hospodaření v Zoo. Kontrolní protokol uvádí opět nefunkční systém finanční kontroly, který vedl ke zvýšené četnosti nedostatků v dodržování zákonů o účetnictví, finanční kontrole, zákoníku práce, veřejných zakázkách.
Město Ústí nad Labem určitě potřebuje interního auditora. Ostatně tato povinnost vyplývá ze zákona. Zastupitelé jsou trestně odpovědní za selhání při správě veřejného majetku. Mělo by tedy být prvořadou snahou nastavit vnitřní systém, který bude funkční, bude upozorňovat na rizika a eliminovat je.
Interní audit tak prověřuje, zda jsou dodržovány právní předpisy a stanovené postupy, zda jsou včas rozpoznávána rizika a přijímána adekvátní opatření k jejich řízení, zda zavedený vnitřní kontrolní systém je přiměřený a účinný. Výstupem z interního auditu je zpráva obsahující doporučení ke zdokonalení kvality vnitřního kontrolního systému.