Snaha vydělat na strachu Ústečanů, a hlavně pak obyvatel Vaňova ze stavby překladiště ropných látek, tak podle zastupitelů za PRO! Ústí působí návrh na odkup části vaňovského přístavu za 89 miliónů korun, který dojednalo současné vedení města. Hlasovat o něm bude zastupitelstvo tuto středu. Rada města by ráda vedle ceny nemovitosti „věnovala“ současnému vlastníkovi zhruba 40 miliónů korun za podnikatelský záměr, který zatím není nic víc než tvrzení firmy, která pozemky vlastní, a není v této lokalitě nejspíš vůbec realizovatelný.
„Sami jsme pomáhali Vaňovským bojovat proti výstavbě skladu ropných látek v této hodnotné lokalitě, která leží v chráněné krajinné oblasti a zároveň v ochranném pásmu význačných památek – hradu Střekova a Masarykova zdymadla. A jsme všema rukama pro vykoupení překladiště a jeho kultivované využití ve prospěch města. Ale tohle je hodně zpackaný obchod. Jde o naprosto nehospodárné zacházení s veřejnými prostředky hraničící s trestně právním jednáním,“ prohlásil zastupitel za PRO! Ústí Jan Hrouda.
PRO! Ústí respektuje odhadní cenu za 26 tisíc metrů čtverečních, která z posudku města vychází na 39 miliónů korun a z posudku majitele na 70 miliónů. A tu považuje za základ jednání. Ale PRO! Ústí zásadně vadí to, že součástí kupní ceny je ocenění nerealizovaného podnikatelského záměru, jehož hodnotu navíc stanovil jen sám prodávající – společnost Kongresové centrum ILF.
Investor chtěl v přístavu Vaňov původně zřídit celní a daňový sklad pohonných hmot zahrnující čerpací stanici s nádržemi na motorovou naftu a další látky. Ropné látky se měly přečerpávat z železničních vagónů do kamiónů. S využitím lodní dopravy paradoxně projekt téměř nepočítal. Denně by se ve Vaňově mohlo otáčet až 70 cisteren. Firma už dvakrát podala dokumentaci k posudku vlivu na životní prostředí. V roce 2016 ji sama stáhla, podruhé ji loni vrátil s mnoha připomínkami k přepracování krajský úřad a je velmi nepravděpodobné, že by se podařilo tento projekt sladit se všemi přísnými požadavky.
Obyvatelé Vaňova, kteří byli donedávna trýzněni kamionovou dopravou objíždějící podél Labe nedokončený úsek dálnice D8, ovládá pochopitelný strach z nového růstu dopravy a z manipulace s nebezpečnými a toxickými látkami. A vedení města se z tohoto emocionálního napětí snaží těžit předvolební body.
„Město by rozhodně mělo této postižené části věnovat mimořádnou pozornost, ale ne dotováním bezohledných investorů,“ dodal Jan Hrouda (PRO! Ústí). Zastupitelé za PRO! Ústí chtějí pokračovat v jednání s majitelem o koupi. Podají protinávrh, aby na nákup přístavu zůstalo už blokováno připravených 35,6 miliónu korun z přebytku letošního rozpočtu města (na zbylou část kupní ceny rada města navrhovala vzít si úvěr). Chtějí pověřit vedení města, aby nechalo zpracovat revizní posudek kvůli obrovskému nepoměru mezi odhadem ceny znalcem placeným městem a znalcem majitele, který činí téměř dvojnásobek. Stejně tak by mělo adekvátně ověřit relevantnost požadavku na čtyřicetimiliónovou finanční kompenzaci za opuštění podnikatelského záměru. Ale také by zároveň mělo dál hledat cesty, jak riziko případné realizace obdobně nevhodného projektu ve Vaňově minimalizovat.